POST-COVID SINDROM

14 Feb 2022 Novosti

U saradnji sa prijateljima iz TV Teuta počinjemo seriju razgovora sa našim eminentnim stručnjacima-ljekarima raznih specijalnosti, kako bi skernuli pažnju na sve ove zdravstvene probleme koji su obuhvaćeni POST KOVID sindromom. Za početak želimo da skrenemo pažnju na značaj postkovid rehabilitacije o čemu će govoriti Dr Dušan Nenezić-fizijatar, akupunkturolog.

Već dvije godine se bavimo korona virusnom infekcijom tj. infekcijom uzrokovanom Sars Cov 19 virusom.. Tokom ove dvije godine prošli smo mnogo toga-od početnog nesnalaženja I lutanja u dijagnostici, terapiji, epidemiološkim mjerama  do današnjeg suočavanja sa brojnim mutacijama ovog virusa i brojnim postkovid komplikacijama.

Kovid treba posmatrati kao sistemsku bolest. Iako je najčešća klinička slika bolesti iskazana kroz respiratorne tegobe, značajan broj bolesnika ima raznovrsnije simptome.Smatra se da je oko 20-30% bolesnika inficiranih sa korona virusom pod rizikom da razvije neku komplikaciju . Da li će doći do razvoja komplikacija zavisi  od imunološkog statusa, virulentnosti virusa i opšteg zdravstvenog stanja pacijenta. Međutim, trebalo bi imati na umu da su brojni faktori rizika koji su značajni za nastanak i razvoj komplikacija kod korona virusne infekcije, ujedno i faktori rizika za nastanak hronicnih neyaraynih bolesti (gojaznost, šećerna bolest, hipertenzija i dr.

Šta je post-Covid?

Definicija nije još uvek usaglašena ali se trenutno smatra da je to stanje produženog trajanja bolesti duže od tri nedelje od pojave prvih simptoma simptoma i/ili znakova bolesti-stanje koje može da traje  duže od 12 nedelja I da napravi značajna oštećenja jednog ili više organa u ljudskom telu .

Zdrav imunološki sistem i adekvatan imunološki odgovor su razlog zašto se ogromna većina pacijenata obolelih od infekcije COVID – 19 izazvane SARS CoV 2 virusom uspešno oporavi. Procene su da se oko 80-90% pacijanta sa pozitivnim testom i znacima postojanja bolesti, u potpunosti oporavi u roku od 2-3 nedelje. Još uvek su podaci oskudni jer su resursi zdravstva stavljeni skoro u potpunosti u svrhu lečenja. Međutim, poslednjih nekoliko meseci se pojavljuju rezultati studija o praćenju pacijenata nakon tri nedelje i u zavisnosti od toga da li se radi o ambulatno ili bolnički lečenim pacijentima- procenat onih koji i nakon tri nedelje imaju neke od tegoba se kreću od 10-35%.Sve cesće se susrećemo sa pacijentima sa sličnim simptomima, a koji nemaju podatak da su prebolovali Covid..tek titar antitela pokaže da su prebolovali korona virusnu infekciju. Nije poznato zašto se kod nekih pacijenata oporavak produžava. Stalno prisustvo virusa zbog slabog ili odsutnog imunološkog odgovora  ili reinfekcije, inflamatornih i drugih imunoloških reakcija, slabog fizičkog statusa kao i psihološki faktori (npr. posttraumatski stress, mogu biti mogući uzročnici.

Catalysts of Urban Change Post Coronavirus | World Green Building Council

Generalno, oporavak kod bilo koje virusom izazvane bolesti je proces koji traje , a to se odnosi i na COVID -19.Hospitalizacija, naročito dugotrajna, može dovesti do dužeg oporavka. Kod ovih pacijenata jedan od mogućih uzroka nastanka problema može biti i slabost mišića zbog dugotrajnog ležanja. Kod pacijenata koji su imali komplikacije tokom bolesti potrebno je i kompleksnije lečenje a to usporava i oporavak. Ono po čemu se novi koronavirus razlikuje od ostalih respiratornih virusa je što ne samo da utiče na pluća, već pokazuje svoju moć i na drugim sistemima organa – srcu, bubrezima, nervnom sistemu itd. Samim tim su, nakon ozdravljenja od same infekcije, potrebne češće kontrole i pregledi lekara različitih specijalnosti.

Koji su simptomi dugotrajnog COVID-a ?

Velika je raznolikost simptoma u dugotrajnom COVID-u. Najčešće se pacijenti žale na:

•             Izražen i neobjašnjiv umor

•             Kratak dah, osećaj nedostatka vazduha u plućima

•             Bol ili stezanje u grudima

•             problemi sa pamćenjem i koncentracijom ( “brain fog” – moždana magla)

•             poteškoće sa spavanjem (nesanica)

•             ubrzan i/ili nepravilan srčani rad

•             vrtoglavica, osećaj nestabilnosti i zanošenja pri hodu

•             žmarci ili druge kožne senzacije

•             osip po koži

•             bol i otok u zglobovima i bolovi i grčevi u mišićima

•             depresija i anksioznost

•             zujanje u ušima

•             mučnina, dijareja, bolovi u stomaku, gubitak apetita

•             produženo trajanje povišene telesne temperature (ili ponovno javljanje),

•             kašalj, glavobolja, upala grla, otok vrata (mogućnost razvoja akutnog tireoiditisa),

•             promene osećaja mirisa ili ukusa koji se ne povlače nakon 3 nedelje ili se jave (retko) naknadno

•             Opadanje  I gubitak kose. I još mnogo toga o čemu se još uvek priča po malo ili ni malo

Kako bi pomogli sve većem broju ljudi koji se susreću sa post kovid sidromom pripremili smo pakete usluga po sniženim cijenama od 30-50% od redovne cijene.

Please follow and like us: